file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/logo.jpg
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Układ hamulcowy


   Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, gdyż decydują o bezpieczeństwie ruchu. W składach pociągów, mogących ważyć nawet kilka tysięcy ton, mają one wyjątkowo odpowiedzialną rolę. Muszą odznaczać się przede wszystkim niezawodnością i skutecznością działania, zapewniającą pewność wyhamowania składu z dowolnej prędkości.

   Hamulce służące do hamowania składów pociągów to hamulce zasadnicze i są to hamulce pneumatyczne, działające w sposób inwersyjny. Ich zaletą jest duża niezawodność, niewyczerpalność, odporność na przecieki. Oprócz tego stosuje się hamowanie pomocnicze i awaryjne. Hamowanie pomocnicze może być realizowane na przykład przez hamowanie silnikowe, użycie hamulców działających na zasadzie prądów wirowych lub hamowanie retarderem hydraulicznym.

Hamulce dzieli się także ze względu na sposób wytworzenia siły hamowania na:
  • hamulce cierne
  • hamulce bezstykowe
Należy jednak pamiętać, że jedynie hamulce cierne pozwalają na w miarę szybkie i całkowite wyhamowanie pociągu.


Tarcza hamulcowa na osi zestawu kołowego



Układ pneumatyczny | Hamulce cierne | Hamulce szynowe | Zawory rozrządzcze | Układ cięgłowy
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu