file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/logo.jpg
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Nadwozie pojazdów szynowych


   Do nadwozia pojazdu szynowego należą wszystkie jego elementy leżące powyżej układu jezdnego.
Ogólnie można przyjąć, że nadwozie składa się z ramy (nazywanej ostoją) i z pudła pojazdu.

   Konstrukcja nadwozi jest zróżnicowana. Zależy ona przede wszystkim od rodzaju pojazdu (pojazd trakcyjny, wagon itp.), przeznaczenia pojazdu (wagon zbiornikowy, samowyładowczy, platforma, wagon osobowy itd.), prędkości jazdy itd.

   Obecnie coraz większą wagę przykłada się do projektowania konstrukcji o jak najmniejszej masie, z jednoczesnym zachowaniem wszystkich warunków wytrzymałościowych. Służy to zwiększeniu ładowności wagonów bez zwiększania obciążenia przypadającego na oś, a także zwiększeniu prędkości jazdy. Im lżejszy wagon, tym mniejsze są jego opory bezwładności i co za tym idzie - zużywa się mniej energii na rozpędzenie i wyhamowanie pociągu. Z tego właśnie powodu pudła nowoczesnych pociągów dużych prędkości (np. japoński Star-21) wykonywane są często z lekkich stopów aluminium. Podobne rozwiązania wykorzystywane są także w budowie nowoczesnych tramwajów.

   Niezwykle ważnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo pasażerów, maszynisty, towarów i otoczenia. Jego zwiększeniu służą specjalne strefy bezpiczeństwa (klatki) wewnątrz pojazdów, stosowanie zderzaków zapobiegających piętrzeniu pojazdów podczas zderzeń, elementy pochłaniające energię kinetyczną uderzenia.

  W tym dziale przedstawiam budowę nadwozi współczesnych (i nie tylko) pojazdów szynowych, z uwzględnieniem metod ich konstruowania i wytwarzania.


Konstrukcja pudła wagonu pasażerskiego. Źródło: Internet


Ostoje wagonów | Ostoje lokomotyw | Pudła wagonów | Pudła pojazdów trakc. | Pudła tramwajów
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu