file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/logo.jpg
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Zawory rozrządcze


   Zawór rozrządczy jest urządzeniem pneumatycznym, które służy do przełączania strumienia sprężonego powietrza pomiędzy elementami układu hamowania na wagonie. Jest to urządzenie w większości przypadków sterowane w sposób pneumatyczny (przełączenie następuje w wyniku zmiany ciśnienia w przewodzie głównym).

   Podczas hamowania spadek ciśnienia w przewodzie głównym powoduje odpowiednie odkształcenie metalowej membrany, otwierając przepływ sprężonego powietrza ze zbiornika pomocniczego na wagonie do cylindra hamulcowego. Podczas odhamowania wzrost ciśnienia w przewodzie głównym odkształca membranę, powodując odcięcie dopływu powietrza do cylindra hamulcowego ze zbiornika pomocniczego i jednoczesne rozpoczęcie ładowania zbiorników wagonowych powietrzem z przewodu głównego.

   Zawór rozrządczy jest urządzeniem skomplikowanym, a jego budowa jest nieco inna w wagonach pasażerskich i towarowych, co jest związane z długością i masą składu, który trzeba zahamować. Ponadto budoa zaworu zależy między innymi od konstrukcyjnej prędkości wagonu.



Zawór rozrządczy firmy Bumar-Fablok

   Jest to urządzenie bardzo odpowiedzialne, gdyż jego sprawność decyduje o czasie zadziałania hamulców, niewyczerpalności hamulców i prawidłowym zadawaniu siły hamowania. Bardzo istotne jest prawidłowe dobranie reakcji zaworu na zmianę ciśnienia w przewodzie głównym.

   Zawory rozrządcze stosowane na wagonach nie są projektowane wraz z wagonem, lecz dobierane z katalogu producenta. W Polsce zawory rozrządcze wytwarza np. firma Bumar-Fablok.


Nowoczesny zawór rozrządczy wraz z dodatkowymi urządzeniami sterowania pracą hamulca


Układ pneumatyczny | Hamulce cierne | Hamulce szynowe | Zawory rozrządzcze | Układ cięgłowy
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu