'; ?>
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Odbieraki prądowe


  Odbieraki prądowe to urządzenia odbierające prąd z sieci zasilającej.
Sieć zaslająca może być napowietrzna lub zasilanie może odbywać się z tzw. trzeciej szyny.

W większości systemów zasilania pojazdów szynowych używana jest sieć napowietrzna. Jej podstawową zaletą jest bezpieczeństo. Sieć znajduje sie na wysokości 5-6 m nad ziemią, co uniemożliwia jej dotknięcie przez ludzi.
W Polsce sieć na PKP zasilana jest prądem stałym (DC) 3 kV, a sieci tramwajowe prądem o napięciu 600 V DC. W zachodniej Europie spotyka się głównie zasilanie prądem przemiennym 25 kV (Francja, Belgia, Holandia) i 15 kV (Niemcy, Szwajcaria, Austria).

   Budowa odbieraka prądowego zależy od prędkości jazdy pojazdu, wielkości przepływających prądów, napięcia i rodzaju sieci.


Pantograf nożycowy elektrowozu EU-07. Obok widoczna okrągła puszka urządzenia odgromowego

   Pantograf odbierający prąd z sieci trakcyjnej napowietrznej musi być odporny na trudne warunki w jakich pracuje. Musi przede wszystkim zapewnić odpowiedni docisk ślizgacza do przewodu jezdnego. W większości konstrukcji odpowiadają za to sprężyny. Drugim ich zadaniem jest amortyzowanie ruchów pantografu i ułatwianie jego składania i rozkładania.
  Podczas jazdy ślizgacz odbieraka prądu powinien być stale dociśnięty do przewodu jezdnego. Gwarantuje to stały odbiór prądu bez przepaleń płytek ciernych ślizgacza i zakłóceń pracy urządzeń elektrycznych pojazdu. Ponadto bardzo ważne jest, by masa odbieraka była możliwie jak najmniejsza i by był on jak najbardziej odporny na wstrząsy. Ważne jest też zapewnienie dobrego odbioru prądu niezależnie od warunków atmosferycznych.

Do niedawna w Polsce stosowano wyłącznie odbieraki nożycowe, rombowe. Charakteryzują się one jednak znaczną masą, przez co w nowych pojazdach się ich już nie montuje.



Odbierak starego tramwaju typu "N"

   Odbieraki połówkowe są znacznie lżejsze. Są dwa ich rodzaje: rozkładane w kierunku jazdy i odwrotnie do kierunku jazdy. Często są spotykane w tramwajach.


Tramwajowy odbierak połówkowy

   Polskie konstrukcje odbieraków mają amortyzowany ślizgacz z paskami blachy miedzianej. Reszta konstrukcji wykonana jest ze stali. Blacha miedziana stosowana jest jako nakładka stykowa ślizgacza i służy do odbioru prądu z sieci. Miedź zapewnia niewielki opór elektryczny, zapobiegając zespawaniu pantografu z siecią jedną i stratom energii na ciepło. Ślizgi są pokrywane smarem grafitowym w celu zmniejszenia współczynnika tarcia i co za tym idzie - zmniejszenia zużycia ściernego nakładek stykowych i przewodu sieci trakcyjnej.


Nowoczesny pantograf połówkowy firmy Faiveley na napięcie 25 kV AC pociągu TGV

Zachodnie pantografy nie posiadają okładzin miedzianych. Zamiast tego używana jest stykowa wkładka grafitowa. Grafit charakteryzuje się bardzo małą rezystancją i dodatkowo ma mały współczynnik tarcia. Wkładki takie zużywają się bardzo wolno, przez co pantograf rzadziej podlega przeglądom i naprawom.


   W pojazdach metra, Eurotunelu i niektórych kolejach dojazdowych prąd dostarczany jest z tzw. trzeciej szyny. Jest to stalowa belka ułożona między szynami toru, obok toru lub z boku na wysokości kilkudziesięciu centymetrów nad ziemią. Belka ta jest stale zasilana prądem. Rozwiązanie to ma dużą zaletę - dobre przyleganie odbieraka prądu do źródła zasilania zapewnia małe straty energii. Może być ono zastosowane wszędzie tam, gdzie dostęp ludzi do szyny jest utrudniony, gdyż dotknięcie jej zwykle kończy się śmiercią.



Trzecia szyna obok toru kolei metra (Źródło: WikiCommons)

   Trzecia szyna zapewnia zasilanie pociągom Eurostar w tunelu pod kanałem La Manche. Pociągi te są wielosystemowe. Mogą pracować pod różnymi systemami zasilania i dodatkowo wyposażone są w odbierak z trzeciej szyny. W tunelu trudno byłoby założyć sieć trakcyjną, a w przypadku jej zerwania naprawa byłaby długa i kosztowna. Dlatego zdecydowano się na trzecią szynę, która poza tym gwarantuje ciągły i niezawodny dopływ prądu do pojazdu.


Odbierak z trzeciej szyny pociągu Eurostar



Silniki spalinowe | Przekładnie gł. | Elektr. silniki trakcyjne | Odbieraki prądu | Układ przeniesienia napędu
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu