file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Ostoje wagonów


   Ostoje wagonów to inaczej ramy stalowe na których opiera się pudło.
Ramy wykonywane są jako konstrukcje spawane z profili giętych, czasem z profili prostych lub walcowanych. Wykonuje się je ze stali dobrze spawalnych. Składają się z belek poprzecznych, zazywanych poprzecznicami, belek podłużnych (podłużnic) i ewentualnie skośnych (ukośnice).

   Belka czołowa, do którek zamocowane są urządzenia zderzne, nosi nazwę czołownicy. Jest ona zwykle najbardziej masywną częścią ramy. Głównym jej zadaniem jest przejęcie obciążenia przy zderzeniu i nabieganiu wagonów.


Ostoja wagonu dwuosiowego (bezwózkowego)


Fragment rysunku ostoi wagonu wózkowego

   Jak widać na powyższych rysunkach, budowa ostoi różni się dosyć istotnie w zależności od rodzaju wagonu. W przypadku wagonów wózkowych występują najczęściej masywne belki nadwózkowe (widoczne na dolnym rysunku). Zadaniem tej belki jest przejęcie sił, a także umożliwienie połączenia ramy z wózkiem. W środkowej części tej belki znajduje się zazwyczaj miejsce na czop skrętowy.

   Rodzaj zastosowanej ramy zależy mocno od przeznaczenia wagonu. Większość wagonów towarowych wymaga masywniejszej ramy, z uwagi na znaczny ciężar wagonu w stanie ładownym.

   W zdecydowanej większości wagonów ramy odpowiedzialne są za przenoszenie większości działających na wagon sił: sił wzdłużnych, pionowych, ciężaru własnego itp. Są to wagony o nadwoziu półsamonośnym. Istnieją także konstrukcje samonośne, w których tylko pudło przenosi obciążenia (są to np. niektóre pojazdy niskopodłogowe, cysterny) i niesamonośne, czyli takie, gdzie rama musi przenieść całość obciążeń. Takie rozwiązania są rzadko

   Istnieją wagony nie posiadające tradycyjnej ramy. Należy do nich wiele cystern kolejowych. W wagonach tych wózki spoczywają na niewielkich podporach, na których położony jest zbiornik cysterny. Istnieją także cysterny posiadające pełną ramę, co widać na zdjęciu poniżej.


Podwozie cysterny kolejowej (zdjęcie z wypadku w Swarzędzu)
  





Ostoje wagonów | Ostoje lokomotyw | Pudła wagonów | Pudła pojazdów trakc. | Pudła tramwajów
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu