file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/logo.jpg
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_left.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m1p.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m2n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m3n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m4n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m5n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m6n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m7n.giffile:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/m_right.gif
file:///home/pawel/Desktop/Dokumenty/Strona%20internetowa/grafika/blu_bar.gif
Tłumiki


   Tłumik to urządzenie którego zadaniem jest rozpraszanie (dyssypacja) energii drgań mechanicznych. Drgania te powstają w wyniku istnienia nierówności toru, przejazdu przez rozjazdy kolejowe, owalizacji koła lub powstania na nim płaskich miejsc, a także w wyniku wężykowania.
Tłumik, w przeciwieństwie do sprężyny, nie oddaje zmagazynowanej energii w postaci pracy mechanicznej lecz rozprasza ją w postaci ciepła tarcia.

   Tłumiki są zespołami współpracującymi ze sprężynami w usprężynowaniu pojazdu. Stanową opór cierny dla pracującej sprężyny, zapobiegając bujaniu się pojazdu, szarpnięciom i tłumiąc drgania. Stosowane mogą być zarówno na pierwszym jak i drugim stopniu usprężynowania.

   Zastosowanie tłumików pozwala zwiększyć prędkość konstrukcyjną pojazdu. Jest to możliwe dzięki  zmniejszeniu dynamicznego oddziaływania na siebie części, co zmniejsza ich zużycie. Bez tłumika, drgania o dużej amplitudzie mogłyby doprowadzić do pęknieć w elementach zawieszenia i do katastrofy kolejowej. Poza tym tłumiki znacząco poprawiają komfort jazdy w wagonach osobowych redukując hałas i poziom drgań w pojeździe.
Tłumiki stosuje się także w lokomotywach w celu zmniejszenia amplitudy drgań, które niekorzystnie oddziałują na pracę urządzeń zainstalowanych w pojeździe.

Rodzaje tłumików


Obecnie stosuje się kilka rodzajów tłumików drgań. Pod względem zasady działania (sposobu wytworzenia tarcia) rozróżnia się:

a) Tłumiki cierne

   Są to dość proste urządzenia mechaniczne. Działają na zasadzie wzajemnego tarcia o siebie elementów metalowych, najczęściej przyciskanych sprężyną stalową. Wyróżnia się dwa rodzaje tych tłumików: tłumiki nożycowe i teleskopowe.

Tłumik nożycowy pracuje podobnie jak mechanizm nożyczek, tzn. dwa elementy połączone są ze sobą końcami w sposób umożliwiający ich wzajemny obrót. Aby wytworzyć niezbędne do tłumienia tarcie, w miejscu styku są one dociskane do siebie odpowiednio napiętą śrubową sprężyną naciskową. Tłumiki te spotyka się na I stopniu usprężynowania.

Tłumiki teleskopowe posiadają wewnątrz stożkową parę cierną. Wraz z przesuwaniem się jednej części względem drugiej rośnie opór tarcia. Docisk jest wytworzony dzięki spręzynie stalowej.

   Tłumiki cierne stosowane są prawie wyłącznie w starszych pojazdach przeznaczonych do prędkości jazdy poniżej około 120 km/h. Ich charakterystyki zmieniają się wraz z czasem eksploatacji na skutek zużywania się par ciernych. Ponadto są one dość wrażliwe na warunki atmosferyczne. Pod wpływem wody lub zanieczyszczenia olejami ich współczynnik tarcia zmniejsza się, przez co pogarszają się właściwości tłumiące.

b) Tłumiki hydrauliczne

   Zasada ich działania opiera się na tarciu wiskotycznym. Składają się z tłoka i cylindra. Tłok przetłacza ciecz hydrauliczną (specjalny olej o odpowiedniej lepkości i trwałości) przez otwór o odpowiednio dobranej średnicy. Dzieki temu uzyskuje się tarcie w cieczy.



Tłumik hydrauliczny kolejowej serii Endurance firmy Koni - największego producenta tych podzespołów. Widoczne dodatkowe podkładki tłumiące z gumy.

Tłumiki hydrauliczne są elementami kosztownymi. Wynika to z dość skomplikowanej ich budowy i konieczności niezawodnej pracy w bardzo trudnych warunkach (zmiany temperatur, silne drgania).


Tłumiki wężykowania

   Wężykowanie to właściwość zestawów kołowych pojazdu do poruszania się w torze po linii przypominającej sinusoidę. Jest to możliwe z powodu luzu między obrzeżem koła i krawędzią szyny. Zjawisko to występuje prawie zawsze. Zestaw kołowy zaczyna wężykować wtedy, gdy coś wytrąci go ze stanu równowagi. Może to być rozjazd, krzyżownica, łuk itd. Po jednorazowym wytrąceniu z równowagi zestaw kołowy jedzie już ciągle po linii sinusoidalnej.
Zjawisko to wywołuje dość niebezpieczne i nieprzyjemne dla pasażerów uderzenia boczne.

   Tłumiki wężykowania stosowane są w pojazdach przeznaczonych do dużych prędkości jazdy (powyżej 160 km/h). Można je więc spotkać w wagonach klasy Z1. W pojazdach do prędkości powyżej 250 km/h należy stosować dwa tłumiki na wózek.

   Tłumiki te mocowane są najczęściej pomiędzy ramą wózka i ostoją wagonu.
Są to najbardziej kosztowne ze wszystkich tłumików. Z tego powodu są stosowane tylko tam, gdzie jest to konieczne.




Zestawy kołowe | Usprężynowanie | Prowadzenie | Tłumiki | Wózki pasażerskie | wózki towarowe
Copyright © 2007 Paweł Karmowski zrobione w: Document made with Nvu